Ogłaszamy założenia polityki Kraków Culture Newsy, Artykuły, Karnet, Aktualności, Aktualności, Aktualności

Różnorodność jest naszą siłą. Kultura na wyciągnięcie ręki. Ogłaszamy założenia polityki Kraków Culture

Bogactwo oferty kulturalnej Krakowa tworzone przez kilkaset małych i dużych centrów kultury, ponad 100 oddziałów muzealnych i kilkadziesiąt festiwali to potężny rozwojowy zasób, także dla miasta głęboko doświadczonego przez kryzys czasu pandemii. Odbudowa turystyki przyjazdowej do miasta będzie możliwa także dzięki bliższej współpracy sektora kultury i turystyki. Przedstawiamy zestaw narzędzi wspierających integrację komunikacji marketingowej, promocji kultury i dyplomacji kulturowej Krakowa. Kraków Culture to przewodnik po bogactwie oferty miasta, narzędzie komunikacji międzynarodowej, nowy portal z tekstami opowiadającymi najważniejsze sektory kultury, nowy kwartalnik „Kraków Culture”, rozwój portalu „Karnet”, a także powiązane platformy sprzedażowe dla sektora kultury. Kraków Culture to nadrzędna marka obejmująca uspójnione działania miasta i jego instytucji, które mają przyczynić się do wzmocnienia reputacji oraz rozpoznawalności Krakowa jako miasta kosmopolitycznego o szczególnie bogatej i różnorodnej ofercie kultury i czasu wolnego, a także miasta silnej aktywności środowisk kreatywnych.
Od wielu miesięcy wszyscy funkcjonujemy w nowej, innej rzeczywistości – mówi Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Krakowa. – Pandemia koronawirusa postawiła przed nami zadanie wypracowania długofalowej polityki kulturalnej i położenia jeszcze większego nacisku na współpracę sektora kultura-turystyka. Rynek turystyczny przechodzi transformację, a produkty kultury są idealnym narzędziem do odkrywania bogactwa Krakowa i budowania reputacji miasta.

Polityka Turystyki Zrównoważonej 2021-2028
Odbudowa turystyki przyjazdowej do miasta poprzez wzrost efektywności zarządzania, zintegrowaną komunikację marketingową, komunikację międzynarodową, partnerski dialog i transfer wiedzy, tworzenie nowych „szytych na miarę” produktów kultury i ich komunikacja – to tylko niektóre z wyzwań “Polityki zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021-2028” przyjętej niedawno przez Radę Miasta Krakowa. Stawia ona jako cel przed sektorami kultury i turystyki „wyjście poza swój wąski krąg zawodowy i współdziałanie na rzecz tworzenia i rozwijania nowych produktów kultury, produkowanie atmosfery miasta i pielęgnowanie lokalności jako najcenniejszego zasobu dla odwiedzających Kraków, a także dla jego mieszkańców”.
Celem polityki Kraków Culture jest dostrzeżenie, jak fascynujący ekosystem kultury wypracowaliśmy w ciągu dwóch dekad od zaszczytnego tytułu Europejskiego Miasta Kultury 2000. Od tamtej pory powstały rozliczne plany długookresowe, innowacje, agencje rozwijające poszczególne sektory kultury, wzrasta rola sektora kreatywnego, a także współdziałanie wielu podmiotów w celu tworzenia określonego wizerunku i reputacji Krakowa – tłumaczy powody powstania polityki Kraków Culture Robert Piaskowski, Pełnomocnik Prezydenta Krakowa ds. Kultury. – Pamiętam jedno z letnich popołudni 2019 r., jeszcze przed pandemią. W Krakowie występowali jednocześnie Terence Blanchard na letnim festiwalu jazzowym, w TAURON Arenie Kraków śpiewała Diana Krall, a w ICE Kraków Philippe Jaroussky. Na krakowskim Rynku tłumy turystów nie mogły wiedzieć o tych wydarzeniach, ponieważ na plakatach w centrum miasta dominowały treści pokazujące tanią i mało wyrafinowaną rozrywkę. Miasto takie jak Kraków musi dojrzale i ze świadomością tego, czym jest jakość opowiadać siebie i swoje największe atuty, skarby swoich muzeów, bogactwo sztuki i rzemiosła, design, modę, lokalne targowiska i wysokojakościową gastronomię, musi opowiadać skarby swojego dziedzictwa i zapraszać wszystkich reprezentantów świata kultury i sektora turystyki do odkrywania nieuwolnionego dotąd dostatecznie potencjału – dodaje Piaskowski.

Nowoczesne narzędzia
W polityce Kraków Culture nacisk kładzie się przede wszystkim na tworzenie nowoczesnych narzędzi integrujących sektory, w tym powstanie wspólnego portalu dla muzeów Krakowa, wspólnego sklepu dla kultury, współpracy wszystkich festiwali finansowanych przez Gminę Miejską Kraków w zakresie współtworzenia energii miasta festiwalowego, ale też miasta zrównoważonego, współdziałanie na rzecz budowania atmosfery i pielęgnowania tożsamości miasta.
W polityce Kraków Culture niezwykle ważną rolę pełnią nowe technologie. Idziemy z duchem czasu i działamy zgodnie z oczekiwaniami odbiorców. Sami przecież przeszliśmy technologiczną rewolucję i w nowy sposób konsumujemy treści. W tym także te kulturalne. Dlatego też wdrażanie cyfrowych rozwiązań w obszarze informacji turystycznej, spójny przekaz w komunikacji marketingowej zarówno fizycznie w mieście, jak i w kanałach typu „digital” oraz świadome przekazywanie informacji o przygotowanej ofercie między lokalnymi usługodawcami oraz mieszańcami jest dla nas obecnie priorytetem. Sprzedaż usług kulturalnych i oferty czasu wolnego musi więc wiązać z się z nowymi kanałami dystrybucji treści – stąd platforma VOD PLAY KRAKÓW, nowe strony internetowe, cyfrowe wydania magazynu. Naszym celem jest wspieranie całego sektora kreatywnego i włączanie go w przebudowę rynku turystycznego w taki sposób, by turystyka kulturowa po pandemii odzyskała swoją istotną rolę w życiu gospodarczo-społecznym Krakowa – mówi Izabela Błaszczyk, dyrektor KBF – instytucji, która została wybrana przez miasto do koordynowania najważniejszych elementów polityki Kraków Culture.

Sezony
Założeniem projektu jest porządkowanie różnorodności oferty kultury według klucza jakości i dostępności, także dla osób nie mówiących po polsku. Temu celowi służy stworzenie reprezentatywnej listy kluczowych krakowskich wydarzeń programowanych i komunikowanych z wyprzedzeniem i prezentowanie ich jako sezony kultury: wiosna, lato, jesień, zima. Wyboru wydarzeń dla każdego z czterech sezonów dokona interdyscyplinarny zespół specjalistów ds. kultury, turystyki i promocji oraz ekspertów zewnętrznych. W przyszłości sezonom towarzyszyć będą działania promocyjne i komunikacyjne w przestrzeni miejskiej podkreślające wydarzenia, z których miasto jest najbardziej dumne i które mogą przyciągać odbiorców poszukujących w coraz większym stopniu oferty dopasowanej do ich zainteresowań.
Kraków nie posiadał dotąd platformy komunikacyjnej dla kultury. Poza profilami instytucji i wydarzeń oraz portalem „Karnetu” brakowało miejsca skupiającego najważniejsze opowieści i dziedziny kultury, a także narzędzi do uprawiania dyplomacji kulturowej miasta. Dlatego tworzymy Kraków Culture jako zestaw takich narzędzi – budujących wizerunek miasta na rynku lokalnym i międzynarodowym, rozwijających potencjał kultury, wspierających wspólne dążenia do osiągnięcia statusu miasta wysokiej jakości i świadomego swoich przewag.

Dwujęzyczny portal internetowy
Kraków Culture to także nazwa dwujęzycznego portalu prezentującego najważniejsze sektory i zjawiska kultury. Pod adresem www.krakowculture.pl znajdziemy wybrane i rekomendowane treści opracowane dla touroperatorów, polskich i międzynarodowych mediów, przedstawicieli świata kultury i turystyki. Wybór ten – swoista wizytówka naszego miasta – ma pokazywać bogactwo istniejącego ekosystemu kultury, przemysłów kreatywnych i czasu wolnego, a zarazem stanowić pomoc w konstruowaniu oferty turystycznej pod kątem odbiorców o konkretnych preferencjach. Opublikowane tu publicystyczne treści – przygotowane przez cenionych autorów i zarazem ekspertów w swoich dziedzinach – składają się na pełen obraz źródeł i wartości krakowskiej kultury w podziale na 16 kategorii tematycznych, takich jak dziedzictwo kulturowe, moda i design, jazz, muzyka klasyczna i popularna, gastronomia, festiwale, muzea czy film.

Kwartalnik
Równocześnie na rynku wydawniczym pojawia się nowy bezpłatny tytuł: kwartalnik „Kraków Culture”. Pismo będzie dwujęzycznym przewodnikiem po najważniejszych zjawiskach kultury, redagowanym przez zespół wydawniczy KBF we współpracy z lokalnymi twórcami, dziennikarzami, organizatorami. Znajdziemy w nim aktualności z życia kulturalnego miasta oraz wiele innych powiązanych tematycznie treści, a wszystko to w nietuzinkowej szacie graficznej stworzonej przez cenionego grafika Kubę Sowińskiego. Z kolei wydawany do stycznia 2021 miesięcznik „Karnet” rozwija się w kierunku nowoczesnego i stale poszerzającego swoją dostępność narzędzia internetowego. Na stronie www.karnet.krakowculture.pl publikujemy pełną ofertę krakowskiej kultury z uwzględnieniem lokalizacji, charakteru czy dziedziny wydarzeń. Karnet rozwija także swoją działalność informacyjną w kierunku integracji z ofertą gmin aglomeracji krakowskiej.

Pałac Potockich
Kraków Culture ma również swój… dom! Dzięki decyzjom Prezydenta Krakowa Pałac Potockich, wieloletnia siedziba Goethe-Institut na rogu ul. Brackiej i Rynku Głównego pełni dziś funkcję klastra kultury. Mieści się tutaj siedziba Bunkra Sztuki, księgarnia MOCAK-bookstore-BUNKIER, zespół Krakowa Miasta Literatury UNESCO, którym zarządza KBF, a  wkrótce w tym miejscu w pełni wybrzmi program Kraków Culture: Summer. W pięknych wnętrzach i na dziedzińcu Pałacu zapraszać będą na swoje wydarzenia organizatorzy miejskich festiwali, organizacje pozarządowe i instytucje miejskie. Będzie to także miejsce ważnych rozmów o kulturze, dziedzictwie i turystyce, miejsce spotkań artystów, organizatorów, mieszkańców, a także branży turystycznej.
Podejmując się opieki nad tym miejscem i przeznaczając je na współpracę sektora kultury miasto chce w wyraźny sposób podkreślić swoją troskę nie tylko o tworzenie wysokojakościowej oferty kulturalnej dopasowanej do rozmaitych potrzeb mieszkańców i odbiorców niepolskojęzycznych, ale także pokazać, jak ważne jest dziedzictwo kulturowe naszego miasta. Rewitalizacja poprzez kulturę to także ważny kierunek koniecznej zmiany w postrzeganiu najbardziej bezcennej przestrzeni naszego miasta, jakim jest krakowski Rynek i przyległe ulice – regeneracja tej przestrzeni poprzez osadzanie w niej istotnych funkcji budujących jakość naszego miasta jest więcej niż pilna – mówi Katarzyna Olesiak, dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zapraszamy do zapoznania się z portalem www.krakowculture.pl, nową odsłoną www.karnet.krakowculture.pl oraz bezpłatnym kwartalnikiem "Kraków Culture", który począwszy od 6 maja jest dostępny w blisko 200 miejscach w Krakowie, w tym także w wybranych punktach w oficjalnej sieci informacji miejskiej i turystycznej InfoKraków.

www.krakowculture.pl

Podziel się

Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.